Vállalkozásod jóléte a nyeresége

Problémás főnök – tűréshatár
2021-02-25

Vállalkozásod jóléte a nyeresége

Avagy…  

Szeretem a cégem és lendületbe hozom

 

A COVID idején, a remote work világában, most még folytonos a változás és bizonytalanság. Ebben az időszakban különösen nehéz cégünk sikerét fenntartani vagy egy kezdő vállalkozást beindítani.

Foglalkoznunk kell a cégünk alkalmazottainak mentális egészségével ugyanúgy, mint a portfóliónk, termékünk, szolgáltatásunk profitábilitásával. És a kettő szorosan összefügg. A munkatársaink mentális egyensúlyának megléte nélkül nem válhat és nem maradhat cégünk sikeres!

 

A COVID hirtelen alakította át életünket. Egyik napról a másikra kellett a megszokott munkakörnyezetünkből, munkavégzésünk rutinjából váltanunk az otthoni munkára.

A kollegáktól, irodától, az irodai büfében kapható kedvenc kávénktól kellett váratlanul, átmenet nélkül megválnunk és kellett azonnal létrehoznunk az új irodai közeget otthonunkban.

A távoli munkavégzés mostanra kezd megszokott élethelyzetté válni, megannyi jó és rossz szokásával.

Vannak már olyan munkahelyek, ahol a hybrid megoldás kezd elterjedni. Ilyenkor a cég egy része egyik héten irodában, másik része otthonról, majd egy hét múlva cserélve áll helyt a munkavégzése során.

A remote a kezdetektől kiemelt figyelmet kíván a cég összes munkatársának – a cégvezetőtől a gyakornokokig – a mentális egészségükre való odafigyelésében.

A vállalatoknál és kisebb kkv-knál dolgozó humán szakembereknek, cégvezetőknek, csoportvezetőknek, coachoknak nem is igazán a koronavírus okozta fizikai egészség oldala miatt kell nyugtalankodniuk. Legfőbb aggodalmuk a szorongás, a depresszió, a magány, a kiégés és stressz, mivel ez, ami leginkább sújtja a dolgozóikat. Rendkívüli kreativitásukat kell igénybe venniük ahhoz, hogy az egyes szervezetekben dolgozók lelki egészségének megőrzéséért kitalálják a legmegfelelőbb technikákat.

A COVID előtt kevésbé hangsúlyos mentális egészség figyelme szignifikáns érdeklődéssé fordította a munkahelyen dolgozók lelki egészségének megelőzésére és védelmére szolgáló módszerek, ceremóniák, csetszobák kialakítását.

A magány és elszigeteltség érzése jelentős problémát okoz a munkatársak között. A folyamatos változás, bizonytalanság, mind olyan dolgok, amelyek destabilizálnak.

Összehangolt igyekezettel ma már ott tartunk, hogy a munkatársak „jól érezzék magukat” állapotban tartásához szükséges teendők, napi rutinok beépítése és működtetése fontos kritériuma a cég mindennapi életének. A szervezeti kultúra aszerint változott, miszerint aggódni és bizonytalannak lenni ezekben az időkben „normális”. A dolgozók megtanulták, hogy merjék kimondani, ne féljenek, azonosítsák az érzéseiket és mondják ki azokat.

Az a cég és vállalat, aki felismerte, hogy eredményességük a munkatársaik mentális egyensúlyában van, különböző módszereket – mint a csevegőszobák: közösségi jóga csetszoba, közösségi kávé csetszoba, stb. és irányított meditáció vagy egyéb technika alkalmazása – kínál ehhez alkalmazottainak.

Emellett a felsővezetők olyan programokon vettek részt, ahol megtanultak komfortosabbá válni a munkavállalók mentális egészségével kapcsolatos kérdések kezelésében. Megkapták a szükséges támogatást ahhoz, hogy bátran fel tudják tenni a kérdéseiket: mi aggaszt? Megijedtél? és felhatalmazást kaptak, hogy a napi rutinuk részévé, sőt a vezetői reflexió részévé tegyék ezt a feladatot.

Az elmúlt időszak tapasztalata, hogy az alkalmazottak, míg kezdetekben óvatosabbak voltak a személyes mentális egészségi kérdésekben a menedzsereikkel, ma már jelentős fordulópont érzékelhető. Olyan környezet teremtődött, ahol a mentális egészségről szabad és kell beszélni valamint rendben van erről beszélni. A szervezetek munkatársai ma már bátran és önként vesznek részt a felkínált mentálhigiénés szolgáltatásokban.

 

Az emberek ma már sokkal szívesebben beszélnek az érzéseikről. A vezetők lelkesen vesznek részt olyan tréningeken, amelyek segítenek saját mentális egészségük kezelésében, valamint abban, hogy csapataikkal is részt vegyenek hasonló programokon.

 

Egy felmérés eredménye szerint a távolról dolgozók 46%-a nyilatkozta: a jó vezető az, aki aktívan, gyakran, rendszeresen becsekkol a beosztottjai felé, feladatokat bíz a munkatársaira, fenntartja a kapcsolatot legalább napi szinten.

 

Mikromenedzselés helyett a vezető dolga lett érdeklődni: „Hogy vagy?”. A kérdésre bármilyen válasz, érzés megosztása érvényes a munkatársaktól.

 

Néhány ötlet és már működő megvalósítás a remote kapcsolattartásra:

 

Új napi rutinok kialakítása:

  • virtuális kávézás (ws, megbeszélés előtt 5 perccel előbb kezdjünk) – ez egy kötetlen jellegű beszélgetés
  • utazás helyett csevegésre szánt idő kialakítása „tudatosan”
  • megbeszéléseken jégtörő: játékok, közös online ebéd, online sörözés délután, online játékok (x-box), szemtorna, online torna/edzés
  • CSATORNA teremtése pl.: „Mi az, ami jól működik most az életünkben?” címmel

 

Az online felületeken történő meetingekre aktualizált szabályok:

  • több energia megy el a figyelem fenntartására, ezért még fontosabb a türelem és megértés a másik iránt
  • engedjünk teret a humornak, de a megfelelő pillanatban vegyük is azt vissza
  • kell a személyesség
  • 60 perces meghívó kerüljön kiküldésre, de csak 50 perces meetingek kerüljenek megtartásra, hogy ne legyenek egymásba folyó meetingek

 

  1. A felettes valódi jelenléte helyett online összeköttetésben van munkatársaival:
    • főleg szóban! Érdemes megkeresni a beosztottakat legalább napi egyszer. Legyen meg a folyamatos csekkolás. VAGY „Fogadóóra” kialakítása, amikor a dolgozó szabadon keresheti főnökét
    • Kérdések, amelyek segíthetik a kételyek oldódását:
      • Mit csináltál eddig?
      • Min dolgozol most?
      • Miben van szükséged segítségre?

 

A bizonytalanság és elszigeteltség érzése mellett megtalálták a szervezetek és csapatok az offline szórakozási, kikapcsolódási, csapatépítési lehetőségeiket. Ezek a munkahelyi szórakozások feledtetik a szenvedéseket és már élvezik a csapatok a munkahelyi létet ebben az új szituációban.

 

Ez a pillanat az emberiességről szól és emlékeztessen arra, hogy a munkavállalók jólétével és szükségletével törődnünk érdemes!

 

…ami még kihat a vállalat termelékenységére. Másik nézőpont…a profil

 

Ebben az aggályos, feszült időszakban nem mindegy miképp reagálsz a piac változásaira a fentebb írt mentális nehézségeink mellett. Érdemes felülvizsgálni a vállalkozásod tevékenységeit és feltárni, mi az, amire a legnagyobb fókuszt és erőforrást célszerű fordítani.

A stratégiai tervezésnél javasolt a szervezet mentális állapota és a szektor igényei alapján kalkulálnod.

Segíthet, ha a következő kérdések mentén elemzed, hogyan és mire koncentrálj:

  • Mi az, amiben a legjobb lehetsz?
  • Mi adja az üzleted gazdasági erejét?
  • Mi az, amit a legjobban szeretsz csinálni?
  • Mi a céged legnagyobb értéke?
  • Ez az érték hogyan segít a szervezetnek?

 

A kérdésekre talált válaszok beindíthatnak, ösztönözhetnek, motiválhatnak, amelyet az alkotói munka során felhasználva előnyökké kovácsolhatsz. A csapattal közösen végzett kidolgozás segíthet az elköteleződésben és további inspirációt teremt a megvalósítás útján. Használd szabadon a saját és szervezeted bölcsességét, éleslátását, tapasztalatát!

Ezáltal nem túlélő leszel, aki átvészelni akarja ezt a periódust! Könnyedén, természetesen, körültekintően, megéléssel és flow-ban tudsz haladni a kollégákkal közösen a kitűzött siker felé.

Ne aprózd hát szét magad! Keresd vállalkozásodban azt a tevékenységet, ami igazán mozgat és amiben a legnagyobb lehetőséget látsz. A fókuszod, energiád fordítsd arra, ami a legtöbbet hozza ki belőled, cégedből és munkatársaidból.

Engedd, hogy a szűkebb keretek között tartott terveid eredményei legyenek a motorja a lendületednek. Figyeld meg, milyen energiák szabadulnak fel. Milyen szenvedélyt veszel benne észre? Miben segít ez Téged?